tržby airbnb

4 veci, ktoré ťa naučí úspech Airbnb

Tržby Airbnb prekonali v 3. kvartáli 2018 hranicu 1 miliardy dolárov. Ako sa to podarilo chalanom, ktorí mali ešte pred 11 rokmi problém platiť nájomné?  

O Airbnb si už pravdepodobne počul, ak náhodou nie – je to spoločnosť, ktorá sprostredkúva zdieľanie bytov. Majiteľ bytu si vytvorí profil, nahrá doň fotky, popis a inzerát dlhodobo zdieľa. Návštevník, ktorému lokalita bytu vyhovuje, si ho môže prenajať na rôzne dlhý čas, väčšinou od 2 dní.

Spoločnosť založili 3 kamaráti, Brian Chesky, Joe Gebbia a Nathan Blecharczyk. Brian a Joe spolu pred 11 rokmi bývali a mali problém platiť nájomné, preto sa rozhodli, že prenajmú niekoľko nafukovacích matracov pre ľudí, ktorí hľadajú rýchly a lacný nocľah. A presne v tomto bode sa datujú počiatky Airbnb.

Príbeh je samozrejme dlhší a nie len „ružový“, ale tak to už vo svete biznisu býva. Pozri si ho na konci článku v parádnej infografike, ktorú vytvorila Anna Vital.

Čo by si sa na ceste za úspechom mohol od Airbnb naučiť? My v ich príbehu nachádzame hneď niekoľko lekcií:

Rieš reálne problémy. Pokojne aj svoje

Startup alebo podnikateľský projekt musí mať zmysel, víziu, misiu. S niektorými projektami možno svet nezmeníš, aspoň nie na začiatku. Myslíš si, že Brian, Joe a Nathan vedeli, ako Airbnb zmení svet? V prvom rade riešili svoj problém – „máme príliš vysoké nájomné“. Myšlienka sa pretransformovala do toho, čo poznáš dnes, no základný impulz, ktorý formoval spoločnosť, je stále prítomný.

Spotrebiteľský test neuškodí

Neboj sa pýtať na názor ľudí, ktorým chceš predávať svoj produkt alebo službu. Airbnb si overilo takzvaný product/market fit ešte pred tým, než spoločnosť vznikla. Prví ľudia sa na inzerát o bývaní prihlásili takmer okamžite. Aj preto zakladatelia vedeli, že tento projekt má potenciál.

Neboj sa využiť dieru na trhu

Keď si už chalani overili, že má myšlienka potenciál, išli do toho naplno. Konkurovali cenou, možnosťami rezervácie, pridanými službami. Nebáli sa ponúknuť to, čo konkurencia neponúka. Zároveň mnoho vecí automatizovali, vytvorili online platformu, ktorá v segmente ubytovacích služieb chýbala.

Neboj sa kritiky, môže ti pomôcť

Práve tým, že ponúkali kvalitnejšie služby za nižšie ceny, než bežná konkurencia v podobe hotelov alebo penziónov, sa stali Airbnb nežiaducimi. To ich ale nezastavilo. Naopak, po kritike mali ešte väčšiu motiváciu dokázať, že ich služba je lepšia, než konkurenčné služby. Na argumenty toho, že hotel ponúka aj penziu či odporúča hosťom zaujímavosti, reagovali vynikajúco.

Nechali to na majiteľoch bytov, ktorí Airbnb využívali. Platforma je plná ubytovaní a majitelia sa musia odlíšiť – niečo naviac určite zaváži. Drobnosť na privítanie, sprievodca po meste, odporúčanie na najlepšie reštaurácie. To všetko môže zdvihnúť hodnotenie bytu a priniesť mu nových návštevníkov.

Aj tu vidieť, že kritika nemusí byť zlá. Môže ťa posunúť iným smerom, dať ti netradičný nápad, alebo len impulz na skvalitnenie služieb.

Aká bola cesta za úspechom Airbnb?

Pozri si krátku infografiku, v ktorej je zmapovaný vývoj spoločnosti Airbnb. Je už trochu staršia, no najpodstatnejšia vec, ktorá sa od roku 2014 zmenila, je hodnota spoločnosti. Ešte minulý rok to bolo 31 miliárd dolárov, po tohtoročnom 3. kvartáli to bude ešte viac, čo ukáže neskoršia evaluácia.

Airbnb infografika

Zdroj: blog Adioma: How Airbnb started