blog-cover

Ako sa FYRE sám spálil alebo o nereálnych sľuboch

Najlepší, najefektívnejší, jedinečný, neopakovateľný. Superlatívy sa na teba hrnú takmer z každého média, v ktorom sú reklamy, pretože superlatívy predávajú. Teda, chceli by. Ak skutočne rozhodnú o nákupe a produkt alebo služba nespĺňajú to, čo reklama sľubuje, hovoríme o overpromise.

Do slovenčiny by sme mohli overpromise preložiť ako nereálne sľuby. Aj na našom trhu ich zažívame celkom často. Už si si kúpil produkt na základe reklamy, a po jeho použití si bol sklamaný? Stal si sa obeťou zavádzajúcej reklamy.

Superlatívy sú pritom veľmi tenkým ľadom. Aby bolo možné v reklame využiť superlatív, musí byť tento fakt dokázateľný kvalitatívnym alebo kvantitatívnym meraním. Napríklad testovaním v laboratórnych podmienkach alebo dotazovaním dostatočne veľkej vzorky spotrebiteľov. S takýmito dátami môže firma bez obáv využívať vo svojich reklamách superlatívy, ktoré sa opierajú o konkrétne merania. Nie že by to takto všetky firmy robili, skôr sa spoliehajú na to, že ich nikto neodhalí.

Pritiahnuť nereálnym prísľubom je jednoduché

Na streamovaciu službu Netflix nedávno pribudol zaujímavý dokument o startupe, ktorý je zosobnením overpromisingu, nezvládnutého škálovania, a to celé je ešte okorenené o nezodpovedné podnikanie. Tento projekt sa volá FYRE.

 

 

FYRE mala byť aplikácia, ktorá pomáha promotérom spojiť sa so svetovými hudobníkmi, na ktorých by inak získali ťažko kontakt. Mohli by si podľa dostupnosti interpreta rezervovať na konkrétnu udalosť či termín.

Aplikácia mala vymyslený úžasný marketing. FYRE mal byť svetu predstavený pomocou ohromnej párty, rovnomenného festivalu. Festival sa mal odohrávať na opustenom ostrove, ktorý bol v minulosti vlastníctve Pabla Escobara. O zábavu sa mali postarať svetové mená, napríklad Pusha T, Tyga, Desiigner, Blink-182, Major Lazer, Disclosure a mnoho ďalších. Áčková udalosť roka, ktorú si môžu dovoliť len niektorí ľudia. Samotná vstupenka sa pohybovala od 500 do 1500 dolárov, s VIP lístkom za vážne VIP cenu – 12 000 dolárov.

Stret s realitou, dav uviaznutý na ostrove a žaloby

Zakladatelia FYRE, Billy McFarland, o ktorom sa dnes hovorí ako o podvodníkovi, a rapper Ja Rule, majú dnes na krku niekoľko žalôb. McFarland bol dokonca odsúdený na 6 rokov vo federálnom väzení. Kde sa stala chyba?

Síce Ja Rule tvrdí, že festival nebol podvod a mali s ním skutočne veľké plány, motivácia Billyho McFarlanda je už otázna. Aj keby to bola len schéma a pokus o vymámenie peňazí od ľudí, ktorých očarilo pozlátko VIP udalosti, organizátorom muselo byť jasné, že bez dodania aspoň nejakej hodnoty im to legálne neprejde.

Najväčším problémom bola teda škálovateľnosť celého nápadu. To, čo by mohlo fungovať pre partiu vyvolených bohatých návštevníkov festivalu, nedokázali doručiť pre dav stoviek ľudí.

 

 

Návštevníci nemali kde spať, čakali hodiny na lístky, dostali premočené matrace, nemali k dispozícii hygienické zariadenia. Avizovaní interpreti postupne odvolávali svoju účasť pre pochybnosti o organizovanosti festivalu. Nakoniec na pódiu vystúpila len lokálna bahamská kapela, ktorá hrala niekoľko hodín.

Čo si z tohto tragického eventu môžeš zobrať ty?

V prvom rade: nesľubuj, čo nedokážeš splniť. V lepšom prípade nahneváš ľudí, ktorí od teba kupujú. V tom horšom sa dostaneš do konfliktu so zákonom. Druhá vec, ktorú ťa môže FYRE naučiť, je poznať svoje limity. Istý čas pred ohláseným termínom festivalu organizátori uvažovali nad jeho posunutím o rok. Nakoniec si povedali, že to zvládnu. Nezvládli, lebo neboli pripravení.

Pripravení neboli aj preto, že nemali skúsenosti s organizovaním podobnej akcie. To, že sa na novom trhu neorientuješ, neznamená, že sa musíš vzdať. Istejšie však bude, ak sa začneš učiť na menších projektoch a osvojíš si škálovanie do väčších rozmerov.

Ak potrebuješ s niečím podobným pomôcť, neboj sa spýtať na radu skúsenejších podnikateľov. Prípadne sa poraď s nami a zisti, či je tvoj projekt vhodný pre investíciu.