buznis plán alebo business plan, potrebujete ho pre získanie investície?

Je biznis plán dôležitý pre projekt, ktorý chce získať investíciu?

Biznis plán, nazývaný aj podnikateľský plán, je pre firmy a podnikateľov dôležitým dokumentom. Bežná firma sa však od startupového projektu líši. Akú váhu si teda mal prikladať biznis plánu pri zakladaní nového technického projektu?

Bežný biznis plán obsahuje položky, ktoré vymedzujú pôsobenie firmy, jej štruktúru, vedenie, zamestnancov. Popisuje marketingové aktivity, plán predaja, konkurenciu, cieľový trh. Ako čítaš tieto body, možno ti niečo nesedí. Projekt s technickým zameraním sa predsa nespráva tak, ako bežný podnik. Potrebuješ vôbec biznis plán?

Je tu dôležitejší dokument, než biznis plán

Biznis plán je základom, ktorý investorovi ukázať musíš. No investori do startupových projektov, medzi ktorých patríme aj my v Miller Invest, vnímame ako dôležitejší dokument, ktorý hovorí viac o životaschopnosti tvojho projektu. Je to biznis model.

Biznis model hovorí o tom, ako tvoj projekt vytvára hodnotu, ako ju distribuuje medzi zákazníkov a tiež, ako získava protihodnotu. Ak si porovnáš tieto 3 kategórie s klasickým podnikateľským plánom, hneď uvidíš rozdiel vo flexibilite – pretože startupový projekt sa od klasickej firmy musí líšiť najmä svojou flexibilitou.

Pri spustení nového startupu nemôžeš vedieť, ako naň zareaguje trh a spotrebitelia. Preto musíš počítať s viacerými možnosťami a byť pripravení na rôzne scenáre. Vo svete startupov takýto prístup nazývame „lean”, čo vo voľnom preklade môže znamenať štíhly.

Aký je to lean prístup?

Znamená to, že tvoje aktivity môžu byť síce detailne rozpracované, no dostatočne flexibilné na to, aby si ich vedel upravovať. Vstúpil si na trh s internetovou službou, ľudia o tebe vedia a prejavujú záujem, no jeden z balíkov tvojej služby, ktorý si považoval za „vlajkovú loď”, vôbec nenaplnil tvoje očakávania? Musíš ho vedieť upraviť tak, aby bol pre spotrebiteľa ešte atraktívnejší. Napríklad ho okresať o položky, ktoré zákazníkov nezaujímajú a vďaka tomu upraviť aj jeho cenu.

Na to, aby si spravil takýto krok, nemôžeš staviť všetko na jednu kartu, napríklad spomenutý hlavný balík služieb. Ak sa oň totiž opierajú financie, ktoré plánuješ získať, tvoja finančná prognóza na prvý rok podnikania, celý plán sa zrúti na počiatočnom neúspechu.

Dôležitou súčasťou je monetizácia

Monetizácia, jednoducho povedané, speňaženie tvojich aktivít, súvisí aj s príkladom vyššie. Ak nechceš stroskotať na jednom kroku, navrhni viac monetizačných kanálov. Okrem toho, že si tvoj balík služieb budú môcť ľudia kúpiť na stránke projektu, môžeš sa pokúsiť spojiť so známejšou službou. Ak si spotrebitelia predplatia známejšiu službu, môžu tú tvoju so zvýhodnenou cenou.

Ďalším príkladom môžu byť doplnkové služby. Ponúkni základnú funkcionalitu zadarmo a rozšírené funkcie za poplatok. V aplikáciách a online službách tomu hovoríme freemium model. Výraz je spojením free a premium. Ak si zákazník za používanie platí, získava prémiovú hodnotu.

Čo máš teda vytvoriť?

Podnikateľský plán kvôli prezentácii projektu určite vytvor, no okrem bežných náležitostí sa v ňom zameraj na biznis model. Daj si na ňom záležať, aby si tvoj potenciálny investor všimol, že si pripravený na rôzne situácie, do ktorých sa na nevyspitateľnom trhu určite dostaneš.