blog-covers

Mobilita v smart city alebo ako vyriešiť dopravnú apokalypsu v mestách

Keď sa povie doprava, respektíve mobilita v smart city, láka to k predstavám o dronoch, autonómnych vozidlách alebo elektromagnetických diaľniciach. Skôr či neskôr sa dostaneme aj do tohto bodu, najmä autonómne vozidlá sú už za rohom. Skutočnosť nie je také sci-fi – aspoň nie na povrchu.

Ako pri väčšine riešení v inteligentných mestách, smart mobilita nemá byť naleštenou expozíciou strojov ako vystrihnutých z hollywoodskych filmov. Je to možno trochu nudnejší, no o to efektívnejší ekosystém procesov, starých aj nových zariadení, s prepojením na infraštruktúru mesta.

 

5G zmení dopravu v smart mestách

Ak píšeme, že autonómne vozidlá sú už za rohom, myslíme tým bezpečné autonómne vozidlá. Testovacie jazdy niekoľkých modelov doposiaľ neposkytli dostatočne presvedčivý dôkaz o tom, že takéto autá sú vhodné do každej situácie.

<iframe src=’//players.brightcove.net/2540076170001/B1Hli6KCG_default/index.html?videoId=6073169137001#t=12s’ allowfullscreen frameborder=0></iframe>

Okrem vylepšeného systému a AI tomu pomôže hlavne 5G. Práve rýchlosť pripojenia bude mať obrovský vplyv na to, ako sa autonómne vozidlo zachová v krízových situáciách. Autá nebudú zbierať informácie len prostredníctvom kamier či senzorov. Omnoho podstatnejší bude ekosystém, ktorý sa aj za pomoci 5G sieti vytvorí. Vehicle-to-vehicle (V2V), teda vozidlo-vozidlo a vehicle-to-infrastructure (V2I), vozidlo-infraštruktúre, hovoria o spôsobe, ako budú zariadenia komunikovať. Buď to bude komunikácia medzi jednotlivými vozidlami, alebo medzi vozidlom a smart infraštruktúrou. Predstaviť si pod tým môžete napríklad komunikáciu vlastného auta so zastávkou MHD, ku ktorej sa blíži električka.

 

Mikromobilitu poznáme už aj na Slovensku

Mnohé časom overené inovácie nemajú nálepku smart, no sú tiež súčasťou inteligentných mestských ekosystémov. Napríklad trend mikromobility neobišiel ani nás. Elektrické kolobežky a bicykle sa dostali aj do slovenských miest a je možné si ich zapožičať pomocou smart aplikácií, nasnímaním QR kódov a odomknutím zariadenia.

Pomocou mikromobility je tiež problém s preplnenými cestami menej akútny. Vhodne umiestnené stanovištia bicyklov a kolobežiek pri záchytných parkoviskách umožnia dopraviť sa dochádzajúcim šoférom na určené miesto bez toho, aby sa pričiňovali o dopravný kolaps. V tomto prípade môže byť prekážkou pre implementovanie podobného systému na Slovensku absencia bezpečných cyklochodníkov. A neznalosť pravidiel dopravy účastníkov cestnej premávky, čo je však už iná téma.

 

Prepojenie pomocou jednej platformy: Mobility as a Service

Dáta, dáta, dáta – smart city je práve o nich a v prípade dopravy narážame na problém, ktoré už dnes niektoré firmy vyriešili. Tým, že je k dispozícii viacero poskytovateľov, napríklad mikromobilných zariadení (v Bratislave Softgate alebo Slovnaft), on-demand služieb (Bolt) aj hromadná doprava pod záštitou miest (DPB), dáta sú roztrieštené, neprepojené. Princíp smart miest spočíva aj v komunikácii naprieč rôznymi druhmi prostriedkov, inštitúcií a zariadení. Namiesto zložitých prepojení je logickejšie využiť jednu platformu s množstvom funkcionalít, ktorá dokáže dáta efektívne uchovávať, prepájať aj využívať.

Práve na tomto princípe je postavená firma Moovel, ktorej riešenia zjednocujú hromadnú dopravu, on-demand služby aj mikromobilné služby. Objednávky, platby, informácie, to všetko nájde používateľ v jedinej aplikácii.

 

Softgate ukazuje, že sa to dá aj na Slovensku

Spomínaná firma Softgate, ktorá do Bratislavy priniesla sharing elektrických kolobežiek a systém ich výpožičiek je príkladom, že aj slovenské firmy u nás môžu podporiť príchod smart cities. Mnoho aspektov je stále v raných fázach, preto majú inovatívne spoločnosti a startupy možnosť podchytiť si vznikajúci trh. Ak si myslíš, že niektoré z tvojich riešení by posunulo predstavy o slovenských smart mestách bližšie k realite, ozvi sa nám.