kapitál pre startup

Môže získanie investora pre tvoj startup predstavovať riziko?

Máš skvelý nápad, vieš, ako ho zrealizovať aj kto ti s realizáciou pomôže. Už chýba len kapitál, tak sa rozhodneš nájsť si investora. No a potom sa k tebe z jednej alebo z druhej strany dostane, že investor môže tvoj nápad skopírovať. Čo teraz?

Vyššie popísaný scenár je trochu pritiahnutý za vlasy, ale chvíľu v ňom ešte pokračujme. Bojíš sa o svoj nápad, chceš preň síce získať investíciu, no zároveň ho chceš chrániť. Tvoje kroky preto povedú k právnikovi, ktorý ti odporučí najvhodnejší typ ochrany pre takéto prípady: NDA, non-disclosure agreement, teda akúsi dohodu o mlčanlivosti. V nej si môžeš zadefinovať, čo môže a čo nemôže investor o tvojom projekte prezradiť, ako má nakladať s informáciami, ktoré sa dozvie napríklad na pitch prezentácii a aký postih ho čaká v prípade, že dohodnuté podmienky poruší. To je fajn, nie?

NDA môže investora odradiť

Nie je to fajn. Dokonca to je veľmi rizikový prístup. Investori sú už unavení z požiadaviek na dohody o mlčanlivosti. Nie preto, že chcú tvoj nápad za každú cenu využiť vo svoj prospech, ale preto, že by sa do konfliktu s dohodou o mlčanlivosti skôr či neskôr dostali aj bez svojho pričinenia. Pýtaš sa, ako je to možné?

Investori totiž ročne hodnotia desiatky, niektorí až stovky nápadov na nové projekty. Už si mal niekedy nápad, ktorý si považoval za miliónový a našiel si ho hneď po zadaní prvého kľúčového slova do Googlu? Niektorí noví startupisti podobný krok vynechajú a idú na pitch svojho nápadu bez toho, aby si ho overili. Zdá sa im geniálny, jednoducho speňažiteľný, nadčasový. No v prvom rade nie je originálny.

Ak by mal investor podpísať NDA s každým startupistom, ktorý za ním príde so svojím zaručene unikátnym nápadom, riskuje, že dohodu poruší investovaním do iného nápadu. Stačí, aby mal zamietnutý projekt niečo spoločné s tým ďalším, úspešným nápadom, a už je tu konflikt záujmov.

Kedy a hlavne PREČO sa investora nebáť

V praxi to celé funguje trochu inak. Investor nie je investorom kvôli tomu, aby ti nápad ukradol. On doň chce investovať, vložiť prostriedky. Nemusí na ňom pracovať, nechá pracovať len svoje peniaze. Na oplátku sa mu ich vráti viac. Ak by chcel tvoj nápad skopírovať, musí si nájsť nový realizačný tím, založiť novú spoločnosť, vybaviť všetky právne náležitosti… jednoducho by sa z neho stal executive. A to investor nechce.

Aj tak si ale vyberaj takých investorov, ktorí majú renomé a portfólio projektov, do ktorých už investovali. Vďaka tomu vieš, že ti poskytne nielen kapitál, ale aj skúsenosti a isté zázemie.

Najlepšia stratégia, ako svoj nápad ochrániť, je navrhnúť ho tak, aby nebol jednoducho skopírovateľný. Prísť za investorom s nápadom na e-shop postavenom na Shopify… to nie je startupová investičná príležitosť, ale malé internetové podnikanie. V jednoduchosti je síce krása, no ak tvoj nápad dokáže skopírovať hocikto iný, mal by si sa znova vrátiť do fázy brainstormingu a pouvažovať nad niečím iným. Inak si koleduješ o masívnu konkurenciu.

Aby sme to zhrnuli: dobrého investora sa báť nemusíš. Over si svoj nápad, dôsledne ho rozpracuj a nechaj ho ohodnotiť niekomu, kto už má s investovaním skúsenosti. Napríklad nám.