S týmito technológiami sa pri cestovaní budeš stretávať čoraz častejšie
Turistický ruch je odvetvie, ktoré každoročne vygeneruje bilióny eur. Tak ako každý segment, aj turizmus má svoje trendy a inovácie. Niekoľko z nich ti v článku predstavíme.
Voice search
Hlasové vyhľadávanie a smart assistants sú na vzostupe, aj keď prognózy používania voice search sú trochu bombastické a zatiaľ nezodpovedajú realite. Podľa comScore, americkej spoločnosti monitorujúcej média, má byť do roku 2020 zadaných až 50 % dopytov vo vyhľadávaní hlasom. Túto predpoveď publikovali už v roku 2016 a zatiaľ sa k nej svet blíži len malými krokmi. V zámorí stále dominujú dopyty ako „zavolaj mame“ alebo „zavolaj otcovi“, u nás zatiaľ nie je relevantnejšia štatistika. Technológia má zatiaľ svoje slabé miesta – na ilustráciu poslúži hashtag #alexafail. Skús si ho vyhľadať na sociálnych sieťach, pobavíš sa.
Google, Amazon, Apple a iní technologickí giganti do jej výskumu a zlepšovania ale investujú podstatné čiastky a určite ju nenechajú upadnúť. A ako sa bude dať využiť voice search v súvislosti s turizmom? Extra rýchly checkin, booking, objednávanie odvozu, navigácia k pamiatkam… je tu veľký potenciál, už len odstrániť nepresnosti.
Cashless platby
Cashless je už v niektorých metropolách tak udomácnený, že ho obyvatelia ani nepovažujú za inováciu. V Škandinávii, ale aj v Číne sa stretneš z viacerými možnosťami bezhotovostných platieb, na ktoré už dávno nepotrebuješ plastovú kartu. Vystačíš si s mobilom. Najmä v Číne vzniká množstvo platobných aplikácií a brán, vďaka ktorým je cashless spoločnosť čoraz bližšie.
Facial recognition
Rozpoznávanie tváre ti už teraz pomôže na niektorých letiskách prejsť pasovou kontrolou podstatne rýchlejšie. Síce sa spája aj s dystopickým využitím – zase si odbehneme do Číny – napríklad so sociálnym skóre obyvateľov, no využitie tejto technológie môže extrémne urýchliť byrokraciu a kontroly, s ktorými sa pri cestovaní bežne stretneš.
S rozpoznávaním tváre sa najbližšie stretneš pravdepodobne na letisku vo Schwechate.
Augmented reality
AR tiež nie je novinka, no čo sa týka turizmu, stále má dosť priestoru na zlepšenie. Napríklad v navigácii, identifikovaní pamiatok, odporúčania a recenzie reštaurácií či barov. Google začiatkom leta 2018 avizoval implementáciu AR aj do máp, čím obohatí o túto technológiu ďalšiu aplikáciu zo svojej dielne. Translate je možné použiť v AR móde tiež. Stačí zvoliť v aplikácii fotoaparát a nasmerovať ho na cudzojazyčný text, ktorý aplikácia hneď preloží. Zatiaľ s istými nedostatkami.