blog-cover

S týmito technológiami sa pri cestovaní budeš stretávať čoraz častejšie

Turistický ruch je odvetvie, ktoré každoročne vygeneruje bilióny eur. Tak ako každý segment, aj turizmus má svoje trendy a inovácie. Niekoľko z nich ti v článku predstavíme.

Voice search

Hlasové vyhľadávanie a smart assistants sú na vzostupe, aj keď prognózy používania voice search sú trochu bombastické a zatiaľ nezodpovedajú realite. Podľa comScore, americkej spoločnosti monitorujúcej média, má byť do roku 2020 zadaných až 50 % dopytov vo vyhľadávaní hlasom. Túto predpoveď publikovali už v roku 2016 a zatiaľ sa k nej svet blíži len malými krokmi. V zámorí stále dominujú dopyty ako „zavolaj mame“ alebo „zavolaj otcovi“, u nás zatiaľ nie je relevantnejšia štatistika. Technológia má zatiaľ svoje slabé miesta – na ilustráciu poslúži hashtag #alexafail. Skús si ho vyhľadať na sociálnych sieťach, pobavíš sa.

Google, Amazon, Apple a iní technologickí giganti do jej výskumu a zlepšovania ale investujú podstatné čiastky a určite ju nenechajú upadnúť. A ako sa bude dať využiť voice search v súvislosti s turizmom? Extra rýchly checkin, booking, objednávanie odvozu, navigácia k pamiatkam… je tu veľký potenciál, už len odstrániť nepresnosti.

Cashless platby

Cashless je už v niektorých metropolách tak udomácnený, že ho obyvatelia ani nepovažujú za inováciu. V Škandinávii, ale aj v Číne sa stretneš z viacerými možnosťami bezhotovostných platieb, na ktoré už dávno nepotrebuješ plastovú kartu. Vystačíš si s mobilom. Najmä v Číne vzniká množstvo platobných aplikácií a brán, vďaka ktorým je cashless spoločnosť čoraz bližšie.

 

U nás ešte stále čakáme na sofistikované riešenie, ktoré by vyhovovalo predajcom aj spotrebiteľom. Pri cestovaní je šikovná cashless platobná aplikácia veľkou výhodou, no záleží to, samozrejme, aj od krajiny.

Facial recognition

Rozpoznávanie tváre ti už teraz pomôže na niektorých letiskách prejsť pasovou kontrolou podstatne rýchlejšie. Síce sa spája aj s dystopickým využitím – zase si odbehneme do Číny – napríklad so sociálnym skóre obyvateľov, no využitie tejto technológie môže extrémne urýchliť byrokraciu a kontroly, s ktorými sa pri cestovaní bežne stretneš.

S rozpoznávaním tváre sa najbližšie stretneš pravdepodobne na letisku vo Schwechate.

Augmented reality

AR tiež nie je novinka, no čo sa týka turizmu, stále má dosť priestoru na zlepšenie. Napríklad v navigácii, identifikovaní pamiatok, odporúčania a recenzie reštaurácií či barov. Google začiatkom leta 2018 avizoval implementáciu AR aj do máp, čím obohatí o túto technológiu ďalšiu aplikáciu zo svojej dielne.  Translate je možné použiť v AR móde tiež. Stačí zvoliť v aplikácii fotoaparát a nasmerovať ho na cudzojazyčný text, ktorý aplikácia hneď preloží. Zatiaľ s istými nedostatkami.