knihy-miller

Tipy na startupové knihy pre začiatočníkov

Ako sa hovorí, cesta je cieľ a platí to aj pre vzdelávanie. Naučené vedomosti síce nemajú väčšiu váhu, než vlastné skúsenosti, no vďaka informáciám sa môžeš v istých situáciách rozhodovať rýchlejšie, odbornejšie a istejšie. Preto ti teraz predstavíme niekoľko zaujímavých publikácií, ktorými môžeš rozšíriť svoju knižnicu.

Ak si sa zamyslel nad tvrdením, že skúsenosť je podstatnejšia, než vzdelanie, mohli by sme ho trochu rozviesť. V niektorých odboroch, samozrejme, neplatí. V medicíne nemôžeš vlastný názor a skúsenosť klásť pred relevantné poznatky, klinické štúdiách a testoch. Podnikateľské prostredie je ale iné a vlastná skúsenosť je v ňom dôležitá. Vďaka nej v tomto prostredí „plávaš” istejšie, vieš, čo máš očakávať. Preto ber odporúčanú literatúru len ako doplnok k svojim startupovým aktivitám a nesnaž sa knihami riadiť od A pod Z. Neslúžia ako návody, ale ako inšpirácia.

Eric Reis – Lean Startup

Startupová biblia. Niektorí by o nej mohli povedať, že je už „outdated”, no stále v nej nájdeš mnoho múdrostí, poznatkov a prípadov, kedy originálny prístup k podnikaniu dopomohol firme vyhrabať sa z červených čísel a prosperovať. Nič ti nevysvetlí pojem lean startup lepšie, ako kniha, ktorá ho pomenovala (resp. jej autor).

Kolektív autorov – Startup for Dummies  

Napriek anglickému názvu je táto publikácia zbierkou skúseností a odporúčaní od slovenských startupistov, podnikateľov a investorov. Je verná svojmu názvu: predstaví ti základy startupových mechanizmov, od nápadu, cez právne úskalia, až po propagáciu projektu. Na knihe sa podieľali aj spoločnosti alebo inštitúcie, napríklad Slovak Business Agency alebo magazín PC Revue. Prispeli do nej aj zvučné mená z našich startupových končín, ako Imrich Tatiersky alebo Michal Truban. Knižku nájdeš aj online tu.

Michal Truban – .Support

Ak sme už spomenuli Trubana, nezaobišlo by sa to ani bez jeho knihy. Lokálne úspechy našich krajanov sa síce nedajú porovnať s miliardovými success stories zo zámoria, ale ukazujú ti, ako sa dá dostať na vrchol aj v našich podmienkach. Táto kniha je zábavná, sleduje príbeh jedného z našich najznámejších podnikateľov, opisuje problémy, ktoré ho na ceste stretli, niekoľko absurdných situácií aj to, ako sa mu z nich podarilo vykorčuľovať.

Alexander Osterwalder a kol. – Value Proposition Design

Čo je na začiatku tvojho startupu najdôležitejšie? Určiť si, koľko budú produkty či služby stáť? Koľko ľudí budeš mať v tíme? Akú investíciu potrebuješ? Nie tak úplne. Úspech startupu a toho, čo svetu ponúka, stojí na takzvanom market fit, teda či našiel svoje miesto na trhu. A presne o tom je value propostition design. Táto kniha nie je úplne začiatočnícka, no práve preto sa pre začiatočníkov hodí – ohodnotiť svoj nápad pred tým, než doň investuješ peniaze, čas a iné prostriedky je kľúčovým krokom, ako zamedzíš zbytočné straty.

Za zmienku určite stoja aj iné knihy, napríklad pred pár rokmi rozvíril vody Zero to One, resp. Od nuly k jednotke, v ktorej Peter Thiel popisuje svoju históriu s PayPalom, ale aj prezentuje názory na korporácie, inovácie či monopoly. V niektorom z ďalších článkov si predstavíme knihy, ktoré ocení už pokročilejší startupista. Dovtedy sa snaž naberať čo najviac skúseností, ktoré všetky prečítané informácie prepoja. ;)