miller invest startup angel investor

Vlastný startup: Done is better than perfect

„Radšej hotové, ako perfektné.“ S týmto krédom startupistov si sa už možno stretol. Nie je to len motivačná alebo alibistická formulka – úzko sa totiž spája s ďalším startup výrazom. Tým je minimum viable produkt.

 

Minimum viable product

MVP alebo minimum viable product je prvá verzia produktu alebo služby, ktorá sa dostane na svetlo sveta. Je plná chýb, má mnoho nedostatkov, no je stále lepšia, ako perfektná nezrealizovaná idea. Vďaka MVP získaš feedback používateľov, ktorý ťa posunie ďalej.

Minimum viable product je bežným štádiom v produktovom cykle. Slúži na to, aby si si overili, či budú mať zákazníci alebo používatelia záujem o tvoj produkt, prípadne službu.

 

Jadro produktu

Ak projektuješ nový produkt alebo službu, určite máš veľké plány. Chceš, aby obsahoval všetky tie malé vychytávky, ktoré z neho spravia nový Facebook alebo iPhone. Každý jeden detail bude vypilovaný do dokonalosti.

MVP je presným opakom tejto pomyselnej dokonalosti. Obsahuje len základné funkcie, ktoré sú pre nový produkt najdôležitejšie. Nenájdeš v ňom žiadne náročné prvky alebo prepracované funkcie či “vypimpované” detaily, ktorých vytvorenie zaberie mesiace až roky.

Ak by sme chceli prirovnať MVP k niečomu reálnemu a uchopiteľnému, predstav si novú stavbu. Dom alebo holobyt. Treba ho ešte omietnuť, vymaľovať, zaviesť elektroinštaláciu… Priečky sú však už na mieste, začínaš mať obraz o tom, ako asi budú vyzerať jednotlivé miestnosti.

 

Spustenie MVP je ako virtuálna prehliadka

Ak by sme pokračovali v metafore s domom, spustenie MVP je ako virtuálna prehliadka a ty si jeho realitný maklér. Záujemcom ukazuješ terajší stav, no zároveň im hovoríš, ako bude dom vyzerať o pol roka.

A kto sú záujemci? V startupe sú to prví reálni alebo potenciálni zákazníci, ktorí ti dávajú feedback. Vďaka ich názorom zistíš, či má tvoj projekt miesto na trhu, či oň ľudia prejavia záujem a čo by v ňom chceli vidieť.

 

Nemýľ si MVP so zlým produktom

Napriek nedostatkom nie je minimum viable product zlým produktom alebo službou. Je to odrazový mostík pre skvelý produkt. Povie ti, v ktorých veciach máš ubrať a v ktorých, naopak, pridať. Či si sa rozhodol ísť správnym smerom.

Zároveň nie je MVP žiadnou novinkou. Aj giganti ako Apple, Google či Kickstarter boli pôvodne minimum viable products.