Vlastný startup Miller Invest

Vlastný startup: Like, share, comment, subscribe

Niektoré z najúspešnejších startupov majú dnes milióny používateľov. Tieto garážové firmy z minulosti vyšľapali dnešným startupom cestu a vytvorili podmienky pre rýchlejší rast – vďaka tomu, že vytvorili platformy na rýchlejšie šírenie informácií. Samozrejme, máme na mysli sociálne siete.

Pripravili sme si pre teba zoznam niekoľkých sociálnych sietí, ktoré sa oplatí využívať na propagáciu tvojho startupu. Určite ich všetky poznáš aspoň z používateľského hľadiska. Každá však má svoje špecifiká a výhody, ktoré ti môžu pomôcť, preto sme k nim pridali aj tipy na použitie.

 

Facebook

Úplný základ. V zahraničí vraj mladšie ročníky z generácie Z túto sociálnu sieť ignorujú a aktivizujú sa na iných platformách, no stále ide o giganta s najpočetnejšou používateľskou základňou. V našich končinách Facebook jednoznačne dominuje. Jeho výhodou je aj user-friendly reklamná sieť, s pomocou ktorej rozšíriš dosah svojho obsahu o desaťtisíce až státisíce ľudí.

Bohužiaľ, reklama v prípade Facebooku nie je len „pre bohatých”. Facebook neustále znižuje dosah príspevkov a ak chceš, aby si ťa ľudia všimli, jednoducho do reklamy musíš investovať. Neboj sa, nemusíš mesačne míňať tisícky eur na boosting príspevkov. Šikovný PPC alebo social media špecialista ti poradí, ako propagovať efektívne, za nižšiu sumu a hlavne, ktoré príspevky má z biznis hľadiska význam finančne podporiť.

HINT: Facebook sa neustále mení, pridáva nové formáty príspevkov a prezentačných možností, a aj preto je najvhodnejšou voľbou pre propagáciu biznisu. Od video-coveru, cez animované GIF obrázky, po živé streamy. Ak máš e-shop, nezabudni si vytvoriť na Facebook stránke aj záložku Obchod, vďaka ktorej budeš môcť označovať produkty v príspevkoch. Podobnú vec môžeš spraviť aj so službami.

 

Instagram

Vizuálna sociálna sieť, vhodná pre projekty s pekným dizajnom (reálnym aj digitálnym). Než si zaregistruješ nový profil, zamysli sa nad tým, či môžeš používateľom a potenciálnym fanúšikom ponúknuť vizuálne príťažlivý obsah. Ak nie, radšej Instagram vynechaj.

Niekoľko rokov po odkúpení Instagramu integroval Facebook do tejto sociánej siete svoj reklamný systém. Ak si na Facebook Ads zvyknutý, Instagram Ads ti určite nebudú robiť problém.

HINT: Podobne ako Facebook, aj Instagram sa neustále mení. Jednou z nedávnych noviniek je sledovanie konkrétneho hashtagu – to ti dáva priestor na vytvorenie značky, ktorú môžu potenciálne sledovať celé davy. Nepodceňuj ani živé vysielania a Stories, ktoré môžeš využiť na autentický obsah. Nezabudni však, že Instagram je o peknom a pútavom vizuálnom obsahu.

 

YouTube

Video platformu ti predstavovať nemusíme. Nájdeš na nej všetko: od songov, cez filmy, how-to návody, až po vlogy. Túto sociálnu sieť môžeš monetizovať – podľa počtu zobrazení ti bude platforma po vstúpení do reklamného systému AdSense prideľovať odmeny za počet zhliadnutí. Na to, aby si SKUTOČNE zarobil, však budeš potrebovať desaťtisíce zhliadnutí.

HINT: Neveril by si, ako jediné slovo môže podporiť získavanie nových odberateľov. SUBSCRIBE. Ak točíš vlogy, neboj sa od divákov vypýtať odber. Robia to zahraniční aj domáci YouTuberi – priama výzva jednoducho funguje. Tento hint si zober k srdcu, pretože zbierať fanúšikov na YouTube je omnoho ťažšie, než na konkurenčnom Facebooku.

 

Twitter

U nás menej používaný, je skôr doménou IT špecialistov a žurnalistov, no v zahraničí veľmi obľúbený. Ak si myslíš, že na Facebooku fungujú hashtagy, mrkni na Twitter, kde majú skutočný význam.

Ak sa orientuješ na zahraničný, najmä americký trh, Twitter nevynechaj. Všetky veľké udalosti a novinky sa na Twitteri objavia takmer realtime, majú svoje vlastné vlánka a hashtagy.

HINT: Ak ťa od tweetovania odrázal krátky formát správ a ešte sa k tebe táto informácia nedostala, od novembra 2017 je možné prispievať dvojnásobným počtom znakov – teraz až 280. Môžeš využívať aj GIF obrázky a videá, podobne ako na Facebooku.

 

LinkedIn

Sociálna sieť, ktorá pôvodne slúžila na pracovný a profesný networking. Tak, ako ostatné siete, aj on sa vyvíja a dnes už na nej nájdeš nielen pracovné inzeráty a blogy, ale aj pikošky zo života HR-istov, sem tam fotku z dovolenky a nejaký ten citát. Je to v podstate profesionálnejší Facebook.

HINT: Založ si firemnú stránku, no nečakaj, že získaš stovky alebo tisíce followerov. Efektívnejšie je využiť svoj osobný profil – píš články na Pulse, blogovej platforme tejto sociálnej siete. Každý článok sa zobrazí ako notifikácia tvojim kontaktom. Pomocou osobného profilu môžeš budovať nielen svoje meno, ale aj povedomie o tvojom projekte.

 

Iný kraj, iný mrav

Vyššie spomenuté sociálne siete sú skôr doménou západného sveta. No aj východnejší kolegovia majú svoje vlastné platformy špecifické pre ich trh:

  •             Vk: ruská sociálna sieť, pôvodne známa ako Vkontakte, podobná Facebooku
  •             WeChat: čínska sociálna sieť, vydarený mix Facebooku, Messengeru a WhatsApp
  •             KakaoTalk: kórejská aplikácia ponúkajúca správy a volania zadarmo

 

BONUS NA ZÁVER: 3 tipy, ako to na sociálnych sieťach robiť dobre

Ak si sa rozhodol komunikovať (alebo už komunikuješ) na sociálnych sieťach, výborne! Prajeme ti veľa šťastia – budeš ho potrebovať. Digitálne ťa totiž obklopia konkurenti, ktorí sú na sociálnej sieti dlhšie, majú vyšší budget na propagáciu a viac času na tvorbu obsahu. Ako sa od nich môžeš odlíšiť?

 

  •             BUĎ AUTENTICKÝ – strojené pózy, wannabe grafika, nudné statusy? Radšej publikuj raw – rozumej neupravené – video alebo fotografie bez úpravy.
  •             BUĎ RÝCHLY – staré novinky nie sú novinky. Ak chceš o ničom informovať, snaž sa byť medzi prvými.
  •             BUĎ KONZISTENTNÝ – publikovať raz za dva mesiace nestačí. Vytvor si obsahový plán a dodržiavaj ho.