miller invest startup angel investor

Vlastný startup: Obklop sa šikovnejšími ľuďmi

Od istého bodu nie je možné pracovať na projekte sám. Preto by sa mal startupista obklopiť ľuďmi, ktorí sú v niektorých veciach lepší, než je on. Kedy je ten správny čas na posilnenie projektového tímu? Na to sa pozrieme v tejto časti nášho startup seriálu.

 

Úspešný samotár? Jeden z milióna

Rozbehnúť funkčný startup projekt bez podpory tímu kvalitných ľudí je fikcia. Môžeš mať programátorské zručnosti, vycibrené soft-skill aj marketingové skúsenosti. Od istého bodu nezvládneš riešiť všetky úlohy sami.

 

Mnoho startupistov si tento fakt neuvedomuje a myslia si, že s ich „one-man shows” prerazia medzi veľkými hráčmi. Podobný úspech sa podarí len pár šťastlivcom, akými sú napríklad David Karp a Marco Arment, zakladatelia Tumblr, ostatní by však nemali preceňovať svoje sily ani silu nápadu.

 

Nábor zamestnancov je síce zložitý a v našich podmienkach je pracovno-právny vzťah poznačený byrokraciou. Počet zamestnancov však tiež ukazuje, že projekt napreduje. Ako teda určiť tých správnych ľudí, ktorí posilnia tvoj projekt?

 

Vychádzaj z potrieb projektu

Niektoré nedostatky v personálnom zložení môžeš pociťovať už v prvých fázach, iné sa objavia až neskôr. Sú však špecialisti, ktorých sa oplatí mať po ruke vždy: patrí medzi nich právnik a ekonóm.

 

Zdá sa ti to na startup príliš „oldschool”? Dobrý právnik so správnou špecializáciou ti poradí nielen v prípade právneho problému, ale aj pri prenikaní na zahraničné trhy. Ekonóm (alebo účtovník) ti zoptimalizuje výdavky a vypracuje finančné prognózy, vďaka ktorým budeš vedieť, čo si môžeš v projekte dovoliť.

 

Výhodou oboch spomenutých špecialistov je, že ich nemusíš zamestnávať natrvalo. Stačí ich prizvať k projektu ako konzultantov a dohodnúť sa s nimi, kedy budú k dispozícii.

 

Ďalších zamestnacov vyberaj podľa časovej osi projektu. Ak máš na ďalší kvartál naplánované marketingové aktivity, budeš potrebovať marketingového špecialistu. S ním ide ruka v ruke textár/social media špecialista a grafik. Vždy počítaj s tým, že výber vhodného zamestnanca sa môže nepríjemne natiahnuť, preto by si mal zháňať ľudí v dostatočnom časovom predstihu.

 

Cash-flow nepustí

Ak si v štádiu, kedy potrebuješ projekt posunúť na vyššiu úroveň, mal by si mať pre tento krok vytvorené dostatočné finančné zázemie. Či už v podobe vlastného kapitálu alebo podpory od investora. Znie to síce logicky, práve v tomto aspekte však stroskotáva príliš veľa startupov.

 

Mať k dispozícii full-time grafika, programátora či marketingového špecialistu, je pre projekt výrazný posun. Ak však kvalitných ľudí nedokážeš zaplatiť, neohrejú sa v tvojom tíme dlho. Ako zamestnávateľ musíš poznať jeden z najdôležitejších podnikateľských termínov – cash-flow, teda tok finančných prostriedkov firmy.

 

Do cash-flowu sa nerátajú len mzdy či honoráre, sú v nich zahrnuté tiež výdavky na prenájom priestorov, technické vybavenie, upratovanie, údržba… Všetko, čo potrebuješ pre hladké fungovanie a rast svojho startupu.

 

Náklady na zamestnanca môžeš znížiť

Ponúkni ľuďom podiel. Okrem toho, že tento krok môže pomôcť tvojmu cash-flowu, je zároveň gestom, ktorým ukazujete, ako si ceníš spoluprácu. Percentá spoločnosti by sa nemali rozdávať ako na bežiacom páse – aj v tomto prípade ti môže poradiť právnik. Ak si si však istý, že si vybrali správneho spolupracovníka a chceš ho v projekte udržať, podiel je správnym rozhodnutím.

 

Ďalším krokom pre zníženie nákladov na zamestnancov je najímanie freelancerov – nezávislých špecialistov v rôznych odvetviach. Najčastejšie sa stretneš s freelancermi v odboroch ako je marketingová komunikácia, programovanie a grafika. Dávaj si však pozor na ľudí, ktorí nemajú skúsenosti a prezentujú sa len šuflíkovým portfóliom.